Lean in de zorg: het draait om de human dynamics

09feb10

Op vrijdag 5 februari vond aan de Rijksuniversiteit Groningen het middagseminar ‘Lean in de zorg’ plaats. Een mooie gelegenheid om nieuwe kennis op te doen over de toepassing van de Lean filosofie en methodieken in een geheel andere omgeving dan de oorspronkelijke productie. En tegelijkertijd ook nuttig om weer nieuwe Lean experts te ontmoeten.

De middag werd afgetrapt met twee kernachtige presentaties door Prof. Dr. Ir. Jannes Slomp en Prof. Dr. Kees Ahaus over Lean Thinking en een Six Sigma Mindset. Volgens Jannes Slomp is een essentieel kenmerk van Lean continue verbetering, waaronder hij het volgende verstaat:
1 Mensen voelen een voortdurende uitdaging om de standaarden te verbeteren;
2 Er wordt gewerkt volgens een systematische verbetermethode;
3 Het aantal verbeteringen is een belangrijke kern prestatie indicator;
4 Verbeteringen worden bottom-up bepaald; en
5 Het management is faciliterend.

Ondanks dat het allemaal rake punten zijn vraag ik me af of continue verbetering een kenmerk is van Lean. Mijns inziens is Lean een goed middel om tot een houding én resultaat van continu verbeteren te komen.

Vervolgens woonde ik twee parallelsessies bij: één over het gebruik van computersimulaties in het optimaliseren van zorgprocessen. Conclusie: implementatie is cruciaal, maar hoe betrek je medewerkers meer bij het ontwikkelen van de simulatie en haal je meer nut uit de tool?
Daarna een zeer interessante presentatie van het Kennemer Gasthuis, dat in samenwerking met Achmea haar processen heeft gestroomlijnd volgens de Lean filosofie. Ook hun belangrijkste leerervaring na de pilot: denk goed na over de borging! Hun tip: werk altijd aan het uitdragen van de Lean gedachte op de werkvloer: “Continu verbeteren kan altijd en begint op je eigen afdeling!”

Tot slot werden in een paneldiscussie nog een aantal interessante stellingen besproken, waarbij het publiek en vier gastsprekers hun mening konden geven. In een mooie samenloop kwam de laatste vraag uit het publiek: “Ik heb nog niets gehoord over de human dynamics en change management om Lean succesvol te implementeren?” Toen professor Kees Ahaus vervolgens aangaf dit wel een mooie onderzoeksvraag te vinden heb ik mij uiteraard kenbaar gemaakt. Volgend jaar ben ik dus gastspreker bij het Lean in de zorg seminar!



No Responses Yet to “Lean in de zorg: het draait om de human dynamics”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: