Bedrijfskunde studenten over Lean teams

15mrt11

Volgens Masterstudenten Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente zijn de top-3 effectieve Lean team gedragingen:

1. Andere teamleden helpen (als back-up fungeren)
2. Leren van elkaar (team leren)
3. Werken aan teambinding (cohesie)

Afgelopen december gaf ik een gastcollege in het kader van het vak ‘Professional Service Provision’. Ik vroeg de studenten naar hun ideeën bij effectieve, continu verbeterende teams. Ze hadden boeiende onderbouwingen voor hun keuzes, bijvoorbeeld:

“Cohesie binnen een team is belangrijk voor de samenwerking en zorgt ervoor dat je kritisch naar elkaar durft te zijn.”
“Gaan medewerkers buiten hun eigen kader en zijn zij gemotiveerd om een stapje verder te gaan?”
“Het onderling op tijd delen van informatie leidt tot meer flexibiliteit in een team: het team kan beter anticiperen op problemen en als back-up fungeren.”

De discussie met de studenten leverde mij bruikbare inzichten op. En ook nieuwe discussiepunten, namelijk: hoe veel back-up gedrag is effectief in Lean teams? En kan een goede teambinding niet ook beperkend werken in het verbetergedrag van een team, door group think? Vraagstukken die ik meeneem in mijn verdere onderzoek dus!



No Responses Yet to “Bedrijfskunde studenten over Lean teams”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: