Hoe ga je dan wél om met “slechte” ideeën van nieuwe medewerkers?

16mrt15

Hoe ga je om met “slechte” ideeën van nieuwe medewerkers? In de Klaverblad commercials zie je hoe het niet moet. In deze blog een aantal tips die je helpen om steeds betere ideeën te krijgen van je medewerkers.

Want ondanks de goede bedoelingen van deze verzekeraar met haar klanten, gaat ze -in haar reclames- juist níet respectvol om met de ideeën van nieuwe medewerkers. Kijk maar eens naar de volgende twee commercials die onlangs werden uitgezonden:

  1. Hoe worden we de goedkoopste?
  2. Hoe besparen we geld?

Wat zie je in deze commercials gebeuren? Twee enthousiaste, nieuwe medewerkers met innovatieve ideeën worden weggehoond door het management team, dat zich ophoudt in een vergaderzaal. Ik mis serieuze feedback (enkel non-verbaal nee-schudden). Ik mis de toelichting van het management waaróm deze ideeën niet passen. En ik mis positieve feedback op het feit dat deze jongens mee proberen te denken om tot betere prestaties te komen. Kortom, deze medewerkers komen hooguit nog één of twee keer met een (vermoedelijk niet-passend) idee op de proppen en leggen daarna het bijltje erbij neer. In meerdere opzichten dus een verspilling van tijd, talent en energie: niet Lean!

Maar hoe ga je dan wél om met “slechte” ideeën van nieuwe medewerkers?

Omdat je altijd kunt leren van fouten, hieronder een aantal tips om wél constructief om te gaan met de ideeën van (nieuwe) medewerkers).

  1. Hoe slecht de ideeën ook zijn, neem altijd de tijd om te bespreken waaróm het idee niet past of werkt. Dit zorgt ervoor dat de medewerker de volgende keer beter kan inschatten of het idee werkt of niet en dat deze zich serieus genomen voelt. Dit respect voor je medewerker (één van de pijlers van Lean) zorgt ervoor dat de ideeën van je medewerkers op den duur kwalitatief beter worden.
  2. Stel jezelf de vraag hoe het komt dat de medewerkers met ideeën komen die de plank volledig misslaan? In hoeverre is het strategisch kader voor iedereen voldoende duidelijk? Op welke strategische veranderdoelen moeten de ideeën van medewerkers zich richten? In hoeverre heb jij die boodschap als manager helder overgebracht? Wat is daar nog voor nodig? Ga eens bij jezelf te rade.
  3. Wat gaat er mis als je het wellicht slechte idee toch laat uitproberen? In een heel aantal gevallen kun je met weinig risico op kleine schaal een idee uitproberen. Wie weet is het idee toch niet zo slecht als je vooraf dacht. Het geijkte voorbeeld is hier uiteraard de Post-it die ontstond door een batch mislukte lijm. Voor medewerkers is het experiment aangaan ook vele malen leerzamer en meer motiverend dan meteen afgekapt worden in enthousiasme.
  4. Tot slot, besef je dat je lichaamshouding ook een boodschap afgeeft. Luister aandachtig en stel je open op voor nieuwe ideeën. Vraag eerst door in plaats van meteen nee te schudden. Ik weet, soms kun je een frons niet onderdrukken, maar let er eens op in hoeverre je dit per ongeluk doet. Kijk niet “omhoog of achterom” naar je manager, maar geef je eigen, eerlijke mening. Ga samen de werkvloer op, in plaats van je enkel in vergaderzalen op te houden. Kortom, wees je bewust van de non-verbale signalen die je afgeeft.

Met deze tips haal je uit een slecht idee dus toch de best mogelijke uitkomst. Hopelijk past Klaverblad deze in de praktijk wel toe. Welke tips heb jij nog meer?

Succes!

Advertenties


No Responses Yet to “Hoe ga je dan wél om met “slechte” ideeën van nieuwe medewerkers?”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: